BLACK SPRING - 존재 B / 2018

By VS

 

스티븐 킹의 소설이자 영화로 알려진 작품 ‘미스트’ 에 등장하는 요소인 ‘블랙스프링’ 은 갑자기 일어난 자연이상현상을 뜻하는 극중 사건으로, 인간에게 경외심을 유발하는 장치로 쓰인다. 기이한 자연현상이 인간에게 내리는 벌이나 의식 같은 것을 상징하는 블랙스프링 시리즈는 전작인 유토피아 프로젝트의 연장선이 되는 작업이다. ‘유토피아’ 에서는 힘을 쟁취한 인간의 욕망이 붕괴되는 과정을 가상의 사이비단체에 빗대어 표현했고, ‘블랙스프링’ 은 수행자인 존재 A 로부터 능력을 가늠할 수 없는 존재 B 가 탄생되는 스토리를 전개한다.

 

작업에 등장하는 존재 A 는 유토피아 시리즈의 주인공으로, 여기에서는 수행자의 모습을 하고 어딘가를 정처없이 유영하면서 존재 B 를 창조하는 인물로 등장한다. 유토피아 시나리오의 결말에서 힘으로 번영한 조직이 힘으로 무너졌으나 여전히 욕망을 지닌 존재 A의 의미심장한 웃음으로 이야기가 맺어졌다. 이후 자신을 대체할 만한 대상은 인간을 넘어선 것이어야 한다는 것을 깨닫고 수련을 통해 얻게 된 존재를 다듬어 훈육시키는 내용이 블랙스프링 시리즈다. 존재 B 는 거대한 구(球)의 형상이며 스스로 이동하고 자각하는 물질이자 비물질이다.

In Stephen King's novel, "Black Spring," an element of the movie "Mist," is a case in a play that represents a sudden and unusual phenomenon and is used as a device to induce respect for humans. The Black Spring series, which symbolizes the unusual natural phenomena of humans, is an extension of the previous movie's "Utopia Project." In "Utopia," the process of the collapse of the human desire to win power is described in a way similar to a virtual fake organization, and "Black Spring" develops a story in which there is no ability to measure the ability.

The existence A in the work is the main character of the Utopia series, and here it appears as a person who creates the existence B by swimming in the form of a trainee without compassion. At the end of the Utopia scenario, the powerful and prosperous organization collapsed, but the story was concluded with a deep smile of a covetous person A. After that, the Black Spring series shows that the object that should be replaced by itself must be beyond human beings and fosters the existence that has been acquired through training. Existing B is a shape of a huge sphere, and is a substance which moves and becomes aware of by itself, and is non-material.

UTOPIA - HUMAN ERROR / 2016
by VS 

현세를 구축해온 권력에는 필시 어둠의 행태가 존재한다. 힘을 향한 욕망의 폭력성은 사람이라면 누구든 지닌 이면이라고 본다. 좀처럼 간파하기 힘든 위장과 공작이 판치는 시대적 유감에 통감하며 거대 시스템을 쥐락펴락하는, 실제로 있을지도 모를 조종세력에 대해 상상해본다. 그것이 지닌 신적인 능력 앞에 무자비한 불법행위마저 용인되는 것이 더는 가상의 시나리오에서만 찾아볼 수 있는 모습만은 아니다. 유토피아 프로젝트는 허구로 만들어낸 사이비 단체에 대한 이야기다. 그들의 목표는 ‘힘’이며, 이를 위해 수단과 방법을 가리지 않는다는 설정이다.

 

만약 자신에게 ‘힘’이 주어진다면 과연 얼마나 잘 사용할 수 있을까?

너무도 큰 권력이 무분별하게 남용되고 수많은 사건이 허무하게 묻혀버린다. 어떤 인간들은 강해지는 것에 집착하지만, 거기엔 반드시 치명적인 실수가 따른다. 그들은 자신만의 유토피아 건설을 위해 철저하게 준비된 속임수를 쓰고 있다.

 

There always exist dark sides in power which has constructed this world. Every human has hidden side of violence of desire toward power. Deeply realizing this regrettable age where ungraspable disguises and cover-ups prevail, I imagine a possible force which controls the giant system. Under its deific authority, even ruthless illegal acts are accepted. It’s no more a hypothetical case but it happens in reality.

Utopia project is a narrative about a fictitious pseudo party. Power is their sole goal and they use every conceivable means for it.

What if you have power, will you indeed control it well?

Such great power is misused without prudence and numerous incidents are concealed in vain. Some people are obsessed with increasing in power, but there is always fatal error that follows. They fudge in all details with thorough programs to build their own utopia.

CHEAT  CODE  PROJECT / 2013

by VS 

 

" 치트키(Cheat Key) 또는 치트 코드(Cheat Code)란 비디오 게임 진행 중에 더 이상 진행이 불가능할 때 일종의 속임수로 사용하는 방법이다. 사용법은 주로 특정한 조작을 하거나 특정한 문단을 입력해 사용된다. 대부분의 싱글 플레이어 게임에서는 치트키가 내장되어 있으며 무적이 되거나 진행 중인 해당 단계를 클리어해준다거나 특정한 아이템을 획득한다거나 숨겨진 기능을 사용할 수도 있다. "

 

인간이라면 누구나 자신을 안정시키고 힘을 주는 무언가를 마음 한곳에 위치시키곤 한다. 그것이 물리적이든 영적이든 사회적 동물이 지닌 불안과 정신적 피폐에서 벗어날 해방구가 반드시 필요한 것으로 생각한다. 이에 각자 본능적으로 자기에게 맞는 '치유' 법을 찾지만, 선택에 따른 과정에서 피할 수 없는 오류가 따를 수 있다는 걸 발견했다. 인간이 지닌 '이상함'에 대한 발견으로부터 시작된 본 프로젝트는 장기적인 목표를 두고 현재진행 중이다. 치트코드란 결국 자신이 바라는 유토피아에 도달키 위한 개인적 사심에 기반한 반칙이며 삶에서 수행하는 희망적 행위에 수반되는 보이지 않는 투쟁이라는 생각이 든다. 우리는 모두 행복해지길 바라므로 실은 이미 자기만의 치트코드를 사용하고 있으며 나는 단지 그것의 오류와 이면에 대해 상상할 뿐이다.

 

 

 

“Cheat Keys, or Cheat codes, are used in video games when players advance their position during game play by manipulating the normal set of rules. These ‘tricks’ are usually in the form of non-standard control keys or typing in a specific phrase. Most single player games have some sort of hidden cheat keys where a player can become invincible; clear an entire stage; gain a valuable item; or use a secret set of skills.”

 

Any human being holds a ‘cheat code’ that offers mental tranquility, a source of power at any given time. This escape, whether physical or spiritual, is necessary for the anxiety and mental strain we often come across as social animals. As such, we instinctively search for the tailored method of ‘healing,’ only to realize that there exists an inescapable error. With a long-term goal in mind, this ongoing project started as I noticed this ‘oddness’ in human nature. These ‘cheat codes’ are mere acts of self-indulgence, a trickery committed as we all aim for our own utopian life style. It is an invisible battle that is concomitant to the wishful acts we commit in life. As humans we all aim for happiness, thus a ‘cheat code’ is already in effect. I just happen to fixate on the fallacy and covert nature of it.

생존의 기술 - THE ART OF SURVIVAL / 2011

by Udo Lee

 

치트 코드(CHEAT CODE) 시리즈는 컴퓨터 게임의 통제된 환경을 인간의 어둡지만 기본적인 면과 연결시킨다. ‘치트 코드’라는 명칭은 컴퓨터 게임 속 숨겨진 명령. 이 치트를 사용 했을 때 게임자는 천하무적으로, 더욱 빠르게, 또는 방어막을 더 강력하게 만들 수도 있다. 게임 환경 속에서 이 치트의 사용은 활동할 수 있는 범위를 늘리기 위해 규칙을 왜곡해서 변경하는 행위이다. 이런 행위의 이유는 결국 생존을 위한 것이다. 이런 치트 코드는 게임하는 사람이 미션을 수행하기 쉽게 하고 일정하게 정한 한도의 수치에도 영향을 준다. 하지만 그 한도 자체는 바꾸지 못한다는 것을 잊어서는 안된다. 치트 코드가 일종의 권한 이양으로 이해될 수도 있지만, 결국 이런 치트의 사용은 정해진 규칙들을 더욱 강화시키는 것이다. 하지만 VS의 관심은 게임 그 자체에만 있지 않다. 그는 게임을 일종의 은유로 사용해 현실의 조건에 대해 묘사한다. 삶의 바탕에서 VS는 사람들의 기본적인 욕구들을 확인했다. 그 욕구들은 본능적이고 생존에 필요할지 몰라도 사회적인 맥락 밖에서는 바라볼 수 없다. 생존하기 위해 움직이더라도 사람은 살아남기 위해 사회가 정한 기준이나 규칙 내에서 자신의 사회적 위치를 찾아야 한다. 여기서 게임과 현실을 연결시키는 것은 ‘생존’ 이라는 개념이다. 두 세계의 삭막한 환경에서 살아남기 위해 필요한 것은 힘이 되는 전략이다. 그것이 바로 치트 코드이다. 하지만 VS가 치트 코드 시리즈에 대해 말할 때 게임 구조는 현실을 은유하는 것이며, 그 연결이 상징적인 측면에서만 가능하다는 것을 알고 있다. 현실적인 측면에서 그 연결을 만들어 주는 주요 요소는 무대라는 그의 전시 설정이다. 무대는 퍼포머의 놀이터이며 모든 끈을 하나로 묶어 관중의 시선과 관심을 퍼포먼스라는 차원으로 이끌어준다. VS에게 무대는 또 하나의 다른 의미를 가지고 있을 것이다. 수명이 짧은 거리에서의 스텐실 작업은 그로 하여금 자신의 작품을 기록해 놓아야 한다는 의식을 심어 주었고, 사진이라는 매체를 그의 작품 범위에 들여 놓았다. 퍼포먼스라는 장르 또한 그의 표현 방식에 포함시키면서 VS는 그의 대담하고 수수께끼 같은 비주얼과 기형의 물체를 표현하는 완벽한 궁합을 찾은 듯하다. 관중과 직접 소통하는 상황을 만들어내기 때문이다. 이 소통은 사회적 인간의 조건에 대한, 그리고 그런 조건을 어떻게 대변할수 있는가에 대한 소통일 것이다.        

 

 

 

 

The "CHEAT CODE" series connects the controlled environment of computer games with the dark but basic side of human life. the term “cheat code” refers to hidden cheats in computer games which, once activated, make players invincible, faster, enhance their protection shields etc. within the space of a game environment, the use of a cheat code is an act of bending the rules with the aim to extend the range of action, the ultimate goal being survival. while it makes it easier for a player to accomplish a mission, it should not be forgotten that a cheat code affects numeric values of parameters, but does not change the parameters as such. while it could be understood as an act of empowerment, the use of cheat codes reinforces the validity of the rules.  but VS’ interest is not to talk about games as such. he rather uses them as a metaphor for the description of the conditions of real life. at the bottom of human existence VS identifies basic desires. these desires might be instinctive and existential, they cannot be seen outside of the context of society though. even if driven by existential desires, people still have to find their position in society to survive, within the context of social norms, or rules, set by society. what connects games and reality, is the notion of “survival” – in both spheres staying alive in a hostile environment requires supportive strategies, in other words: cheat codes. but when VS states that in the CHEAT CODE series, game mechanisms are a metaphor for reality, he is well aware that this connection can only be made on a symbolic level. the missing link can be found in the main element of the exhibition setting, ‘the stage’. the stage as a performer’s playground ties all threads together and directs the viewer’s attention to a performative dimension. for VS, the stage might have another meaning as well. the ephemeral nature of his stencil works in the streets elevated the awareness for the documentation of his pieces and put photography on the artistic agenda. with the introduction of performance into his tools of expression it looks like he found the perfect match for his bold and cryptic visuals and deformed objects: creating a social situation for direct communication with the audience. it is communication about the conditions of the social and the individual, and about how to represent such conditions.      

무적 치트 CHEAT CODE : GOD / 2010 

by Moon Chung Chung 

 

 

전쟁터에서 갖춰야 할 창과 방패는 생존과 승리를 위해 병사들에게 매우 중요한 기구(도구)임이 틀림없다. 전쟁터와 같은 현대사회에 개인마다 창과 방패는 무엇일까? 그것은 방어를 위함인가 공격을 위함인가? 왠지 남들과 동등한 무기는 또 다른 경쟁을 불러일으킬 것을 예상하게 한다. 더 나은 대비책으로 무엇을 준비할 것인가? 무엇을 갖춰야 비로소 안심할 수 있을까? 막상막하의 힘겹고 치열한 전투가 아닌 강하고 쉽게, 편하고 안전하게 전쟁할 수 없을까? 만약 나에게 '그것'이 있으면 가능할까? “그것은 나를 지켜줄 것이고 나를 드높이며 그렇게 될 수 있어 문제없다. 그것은 나의 힘이며 나 자신이다.” 나는 그것을 믿기에 비로소 안심을 취한다. '그것'이 뭔지 모르지만 이상적인 힘을 갈구하는 이런 사람을 볼 때 갑자기 장난기가 발동하여 생각나는 행동이 있다. 깜짝 놀라게 할 목적으로 순간 나타나 와! 하고 소리치는 장난이다. 누구나 한 번쯤은 해 봤거나 당하지 않았을까? 매우 흔한 장난에 당한 사람들의 반응은 다양하다. 정신이 바짝 차려져 웃는 사람, 불쾌해하면서 짜증 내는 사람, 화내면서 우는 사람, 그냥 무덤덤해하며 비웃는 사람 등 자신의 태도를 성향과 상황에 따라 표현한다. VS의 작품 '무적 cheat' 는 이 놀이의 의도와 닮은 점이 하나 있다. 잊고 있거나 안주할 때 강한 제스처로 자극을 주는 행위, 이것을 시각적 이미지로 표현한 느낌이다. 또한, '무적 cheat' 는 각각 개인의 거울일 수 있음을 암시하고 있다. 결국, 거울을 본 그 반응을 통해 각자의 태도를 드러내게 하려는 의도이다. 각자의 반응은 어떨까? 

 

 

사회 Cheat의 의문

 

VS는 사회(현실)의 Cheat 를 게임(가상)의 Cheat 를 비유하여 말한다. 게임의 Cheat는 프로그래머들의 의해 만들어진 전략이다. 그렇다면 게임의 프로그래머들은 어떤 의도로 Cheat를 만들었을까? 또한 게이머들은 Cheat를 통해 무엇을 경험했을까? 사회에서 게임의 Cheat와 같은 경우가 무엇이 있을까? 그것 또한, 누군가 전략적으로 만들어 놓은 것인가? 아니면 개인의 방어적 본능에 누군가 만든 것인가? 그러고 보니 프로그래머도 열광적인 게임 마니아가 아닌가? 사진을 보자. 어른인지 아이인지 왜 자신보다 큰 도복(이름 모를 공격 단체나 무술 패치가 새겨진)을 입고 가면을 착용했을까? 사진 속 공간을 보면 막다른 길(구석)과 같이 벽으로 막혀 있고 누군가 있다. 그곳은 어디이고 그 존재는 과연 어떤 상황에 있을까? 그리고 사진은 왜 정사각형으로 표현했을까? 그곳은 그의 홈 그라운드일까? 낯선 궁지의 막다른 곳인가? 그곳은 가상일까? 현실일까? 그는 타인일까? 나일까? 여기서 다시 심도 있게 생각해 보자. 때론 자신의 홈 그라운드가 막다른 곳이 될 수 있고 가상이 현실과 같을 수 있으며 타인이 나일 수 있지 않은가? 경계가 애매해 상황이 심상치 않다. 상상을 해보자. 자신은 막다른 길에 몰려 있는 것과 같이 난처한 상황에 놓여 있다. 이런 일이 발생했을 때 나는 어떻게 대처할 것인가? 인맥을 동원하여 현 상황을 극복할 것인가? 자포자기할 것인가? 누구는 그런 일이 아예 발생하지 않게 예방 차원으로 자신의 힘을 키우거나 장치를 마련한다고 할 것이다. 일반적으로 사람은 자신의 삶에 안전한 보호막과 같은 장치나 힘을 갖길 원한다. 어쩌면 인간이기에 당연한 현상일 수 있다. 하지만, 우려되는 건 힘의 크기와 그것을 다루는 사람의 문제다. 권력의 영향력과 물질의 엄청난 파괴력으로 인명피해의 우려가 있는 모든 경우는 그것을 조절하는 그 당사자에 전문성과 도덕적 소양에 따라 적용과 남용이 결정되지 않을까 싶다. 예방 차원으로 가졌던 힘이 얼마나 위력적인지 인지하지 못 했을 때, 그 힘에만 의존하여 독립적이지 못한다면 안과 밖으로 큰 피해를 줄 것임이 예상된다. VS는 이점에 무고한 물리적 피해와 그 개인의 정체성에 일침을 놓는다. 자신을 궁지로 몰아놓은 어떤 것을 숭배하여 자신과 하나가 되는 상황, 자신을 궁지로 몰아 놓은 어떤 상황을 해결하기 위해 그 무엇인가를 필요로 하고 의지하여 또 그것을 믿고 숭배하는 상황. 이것이 막다른 상황의 또 다른 정의가 아닐까 생각해본다.

The sword and shield that must be prepared in the field must be a very important mechanism for the soldiers to survive and triumph. What are the weapons and shields for each individual in today's war-like society? Is it for defense or attack? For some reason, weapons equivalent to people are expected to bring about more competition. What are you preparing for a better solution? For the first time, what can I feel secure? How can we easily and safely fight against each other in a strong, easy and safe way? If I had that, would it be possible? "Protect me. There's no problem because I'm going to give it up. That's my own strength."I feel secure for the first time to believe it. When I see someone like this who doesn't know what 'it' is, but craves for an ideal power, I suddenly get into a trance and recall. It's a trick that appears momentarily with the aim of surprise and cries out, "Wow!" I'm afraid everyone has tried and done it once. There are many reactions from people who have been subjected to extremely common mischief. Express your behavior according to your propensity and circumstances, such as someone with a strained smile, a person with an unpleasant feeling, a person with a tantrum, a person with an angry cry, or a person with a light smile. VS's work "Unrivaled Cheat" is similar to the meaning of the play. When you forget it or live in peace, you express it with a visual image that inspires you with a strong gesture. It also suggests that "unrival cheat" can be individual mirrors. In the end, they intend to show their attitude through the reaction of looking at the mirror. How does each person react? 



Social Cheat question

VS refers to social (real) Cheat as game (virtual) Cheat. The game Cheat is a strategy made by programmers. So what is the intent of game programmers to create "Cheat"? What did gamers experience through Cheat? What is the case of game Cheat in society? Who created it strategically? Or who made it into an individual's defensive instinct? By the way, programmers are crazy gamers. Let's take a look at the picture. Whether he was an adult or a child, why did he wear a mask wearing a larger uniform than himself (an unknown attack group or a martial arts patch)? Looking at the space in the picture, I saw someone blocked up with walls like the road I ran into. Where is it, and what is the situation in which it exists? And why did you put the picture in a square? Is that his home ground? Is it at the bottom of a strange mess? Is it virtual? Is it real? Is he someone else? Am I? Let's think about it again. Sometimes my home ground hits me and my family minister becomes a reality and others can become me. The alert is vague and the situation is not good. Let's imagine. I'm in a difficult situation where I'm forced into a corner. What will I do if this happens? Are we going to mobilize our connections to overcome the present situation? Are we going to abandon it? To prevent such a thing from happening, people will be able to develop their own strength and equipment at the preventive level. Generally, people want to have devices and power that are safe in their lives. Maybe it's a natural phenomenon because it's human. But what is worrisome is the size of power and the problem of people who deal with it. I believe that in all cases where the influence of power and the destruction of material are concerned about human life damage, the application and abuse of expertise and moral culture will be determined by those parties who regulate it. If they cannot recognize how powerful the power they have brought to prevent them is, they will suffer great damage to the eyes and the outside world if they are not independent. VS is the first step in the rightful physical damage and the identity of the individual. a state of worshiping and believing in and worshiping something that is necessary and necessary to solve a situation in which you have put yourself in a difficult situation, and a situation in which you have put yourself in a difficult situation. Isn't this another form of justice that is at a deadlock?